Pages

Saturday, 3 September 2011

Awas Anda Perasan Atau Tidak Mengenai Kuih Raya?

http://www.hakimfaridzul.com/2011/08/resepi-biskut-raya-sepanjang-zaman.html
Raya pun dah nak masuk seminggu, mby ramai dikalangan kita g beraya umah saudara mara, dan rakan-rakan. tp minggu2 pertama kita beraya di umah saudara mara kita yang paling tua kn?, bak kata pepatah'''Yg muda berkunjung ke rumah yg tua'.

ok ni citer kutooo beraya di umah saudara mara yg paling tua, antara soalan nya yg sering ditanya kalu korag perasanlah"banyak kuih raya, buat ker semua ni?" korg tau ape jawapan nya? Tak semuanya beli, sekarang mana ader nak buat2 beli jer senang.. dalam hati kutooo pun sudah mengagak jawapan tu..

mesti korg pelikkan org lama2 mana ader nak beli2 kuih ni.. kebanyakkan nya buat tp sekarang dah berubah golongn mereka ni dah tak buat kuih lg semuanya beli, kenapa yer?

ini secara tidak langsung anak2 generasi akan datang dah tak pandai membuat lg kuih tradisonal org lama2, yelah org lama2 sekarang banyak yg dah tak buat kuih... sebelum apa2 terjadi ambil lah resepi diorg daripada terhapus dek zaman.


8 comments:

merahitujambu said...

kuih apa yang gulung cm ulat tu..unik plak

Niena Pengembara Ilahi said...

nk wat sndiri dh tak smpat... lau keja ssah la nk wat..

kutoOobambOo / ericoanaci said...

merahjambu: tak taulah kuih aper nampak macm sedap

Niena: beli jer.. hu3

MuaR BuDak sTiLo said...

betul juga .

syafiqakarim said...

itulah.da ketinggalan dek zaman.skng susah nak tgk org buat.mak pon main tunjuk je skng.hihi

skng semua beli.sng kot

ku-cit said...

kdg2 beli lg murah hah...

aiEz said...

dulu kalau raya mesti buat kuih raya dari beli,tapi lepas arwah opah dah tak ada,macam dah jarang buat kuih mcm ni lagi...sedap lagi kalau buat sendiri,lepas tu tgk org makan yg kita buat rasa hilang jer buat kuih tu..:)

AKBA said...

aku nak cikit kuih raya ....huuu nak bawak g hotel kat kedah nanti blh x
huuuuu