Google+ Followers

Tgk jer Join Lah Yerk

Jumaat, 14 Oktober 2011

Ibu bapa jangan meletakkan harga hantaran pada bakal menantu!!!

Kisah benar..

Ini kisah benar yang benar-benar terjadi yang ingin dikongsikan bersama. Bukan untuk menjatuhkan maruah seseorang tapi pengajaran bagi sesetangah ibubapa yang meletakkan harga yang tinggi kepada bakal menantunya..

Sepasang kekasih kampung Ina (bukan nama sebenar) terlalu mencintai Farok (pun bukan nama sebenar) mereka bercinta semenjak dibangku sekolah lagi. Ina terlalu mencintai Farok dan begitu juga Farok. Percintaan mereka memang dijangka akan hingga ke jinjang pelamin. Tiba disuatu hari mereka merancang untuk berkahwin, lalu Farok memasang niat untuk merisik Ina, sebelum Farok merisik, Farok telah menanyakan anggaran perkahwinanya nanti. Farok begitu terkejut apabila hantaran perkahwinan yang dikenakan oleh Farok adalah sebanyak RM10,000.00. Ini kerana Farok hanya bekerja kampung sahaja. Tidak begitu mampu untuk beliau yang tidak mempunyai pendapatan tetap.

Setelah berkali-kali Farok memujuk agar wang hantaran itu dikurangkan, ibubapanya tetap bedegil. kerana Ina adalah anak sulong dari 4 adik beradik nya, Mereka mahu membuat majlis itu secara besar-besaran.

Ina begitu kecewa dengan sikap ibubapa nya yang mementingkan wang daripada cinta mereka. ini kerana yang hendak berkahwin bukannya ibubapa nya tetapi Ina! "sahutan didalam hati Ina". Ina dan Farok membuat keputusan untuk melarikan diri daripada keluarganya itu. 

Mereka melarikan diri sehinggalah mereka menyewa rumah di sutau tempat yang agak jauh daripada pandangan ibubapanya. dan mereka duduk serumah..

4 tahun berlalu......

Suatu hari Ina menaiki bus baru pulang dari kerja, dan didlm bas itu ada sesorng yang Ina kenali lalu org itu pun menegur Ina. Dia ialah jiran sekampung Ina yang pindah sewaktu mereka dibangku sekolah, Fatimah namanya.

Fatimah:"Awk ni Ina kan?, lama tak nampak duk mana sekarang" Ina menjawab duk area2 sini" Emak Ina sihat? Saya ni dah lama tak balik kampg? macm mana Kg sekarang'' tegur beliau.

Ina: Emak sihat, kampung biasa-biasa aje. sama jer macm dulu..jawab Ina.

Fatimah: Ina dah kawin ke sekarang, anak berapa?

Ina: dah anak 3...

Fatimah: ohh.... Tak jemput pun..

Ina: alah buat kecil2 jer.. tak jemput org ramai..

bla..bla...bla...

Bersambung......

7 ulasan:

khairul berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

skrg yg spm pon lebih mahal dr yg ada degree

kutoOobambOo / ericoanaci berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

cerita yang selanjutnya lagi best tguuu...

La dOLcE mEa_nAtt berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

cepatla update xsabaq rasanya

ku-cit berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

bersambung2 ni yg geram aje... wat suspend aje...

nazirah berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wah nk taw smbgnnye
cepat2 hapdate yey ;)

Mia Liana berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

nasib dah kahwin dulu... heheheh

kutoOobambOo / ericoanaci berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

yaaa. ok2.. dan nak buat cerita selanjutnya