Google+ Followers

Tgk jer Join Lah Yerk

Rabu, 24 Oktober 2012

Akta Iklan Palsu Dan Mengelirukan

Baru-baru ini Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menerusi penubuhan Jawatankuasa Pengiklanan menubuhkan satu akta bermula 1 Januari depan, semua iklan palsu atau mengelirukan akan dikenakan tindakan mengikut Akta Perlindungan Pengguna 1999 yang memperuntukkan denda antara RM50,000 hingga RM1 juta dan penjara antara tiga hingga lima tahun.


 
So jelas kan.. tapi korang perasan tak dekat iklan di Malaysia mahupun didunia ini kebanyakkan akan memaparkan iklan yang mengelirukan kepada kita semua sebagai contoh ysng dikatakan oleh Menteri tersebut sekiranya didalam iklan makanan menunjukan burger itu nampak menyelerakan bersaiz besar tetapi apabila kita beli jauh dari panggang dan api.. saz burger kecil dan tidak menyelerakan? betol tak?


rasa nya semua dah pernah makan kot makanan dkt atas ni? betol tak? ermmmm 





Iklan ni lagi kutooo meluat "iklan rambut" ermmm paham2 sendiri lah malas lah nk jelas kan... opsss lupa nk komen cantik rambut singa tu yerk... ohhh tergoda aku dgn iklan tu nk beli satu lah... he3



tapi ada satu iklan yang boleh kutooo percayai... tp harap korg jangan terpedaye dgn iklan ni HARAM...