Yamaha R6 ADALAH moto idaman jejaki seperti kutooo pasti tak kelip mata
memandang.. dikesempatan ini kepada sesiapa yang tak pernah dengar atau
dah pernah kini kutooo nak bagi korang panaz.... bijik mata...
Yamaha YZF-R6 telah diperkenalkan pada tahun 1999 sebagai versi super sport Yamaha Superbike Yamaha YZF-R1, dan sebagai teman untuk lebih berorientasikan dijalanan Yamaha YZF600R terus dijual bersama-sama dalam kumpulan R6. Motosikal direka agar enjinya nampak benar-benar mampu menghasilkan lebih daripada 108 hp (81 kW) semasa bergerak. R6 adalah pertama di dunia mengeluarkan 600cc empat lejang motosikal menghasilkan lebih 100 hp (75 kW) dalam bentuk stok.
YZF-R6 telah disemak beberapa kali sejak diperkenalkan. Bermula dengan 2003 model, R6 yang menjadi suntikan bahan api. Model tahun 2006 adalah peningkatan yang ketara dengan satu sistem pengurusan enjin baru yang mempunyai YCC-T perjalanan dengan dawai pendikit dan segenggam selipar multi-plate. Model ini diperbadankan di YCC-saya sistem pengambilan panjang boleh ubah untuk mengoptimumkan kuasa pada rpm enjin yang tinggi dan reka-bentuk bingkai Deltabox yang bertambah baik.
YZF-R6 telah disemak beberapa kali sejak diperkenalkan. Bermula dengan 2003 model, R6 yang menjadi suntikan bahan api. Model tahun 2006 adalah peningkatan yang ketara dengan satu sistem pengurusan enjin baru yang mempunyai YCC-T perjalanan dengan dawai pendikit dan segenggam selipar multi-plate. Model ini diperbadankan di YCC-saya sistem pengambilan panjang boleh ubah untuk mengoptimumkan kuasa pada rpm enjin yang tinggi dan reka-bentuk bingkai Deltabox yang bertambah baik.
SPECS YAMAHA R6
MSRP*
|
$11,190 (Team
Yamaha Blue/White) Available from October 2012
$10,990 (Matte Gray) Available from October 2012 $10,990 (Rapid Red/Pearl White) Available from October 2012 |
|
Engine
|
||
Type
|
599cc
liquid-cooled inline 4-cylinder; DOHC, 16 titanium valves
|
|
Bore x Stroke
|
67.0
x 42.5mm
|
|
Compression Ratio
|
13.1:1
|
|
Fuel Delivery
|
Fuel
Injection with YCC-T and YCC-I
|
|
Ignition
|
TCI:
Transistor Controlled Ignition
|
|
Transmission
|
6-speed
w/multiplate slipper clutch
|
|
Final Drive
|
O-ring
chain
|
|
Chassis
|
||
Suspension / Front
|
41mm
inverted fork; 4-way adjustable, 4.5-in travel
|
|
Suspension / Rear
|
Single
shock; 4-way adjustable, 4.7-in travel
|
|
Brakes / Front
|
Dual
310mm floating disc; radial-mount 4-piston calipers
|
|
Brakes / Rear
|
220mm
disc; single-piston caliper
|
|
Tires / Front
|
120/70-ZR17
58W
|
|
Tires / Rear
|
180/55-ZR17
73W
|
|
Dimensions
|
||
Length
|
80.3
in
|
|
Width
|
27.8
in
|
|
Height
|
43.1
in
|
|
Seat Height
|
33.5
in
|
|
Wheelbase
|
54.1
in
|
|
Rake (Caster Angle)
|
24°
|
|
Trail
|
3.8
in
|
|
Oil Capacity (with oil filter
change)
|
2.75
qt
|
|
Fuel Capacity
|
4.5
gal
|
|
Fuel Economy**
|
40
mpg
|
|
Wet Weight***
|
417
lb
|
|
Other
|
||
Primary Reduction Ratio
|
85/41
(2.073)
|
|
Secondary Reduction Ratio
|
45/16
(2.813)
|
|
Gear Ratio - 1st Gear
|
31/12
(2.583)
|
|
Gear Ratio - 2nd Gear
|
32/16
(2.000)
|
|
Gear Ratio - 3rd Gear
|
30/18
(1.667)
|
|
Gear Ratio - 4th Gear
|
26/18
(1.444)
|
|
Gear Ratio - 5th Gear
|
27/21
(1.286)
|
|
Gear Ratio - 6th Gear
|
23/20
(1.150)
|
|
Warranty
|
1
Year (Limited Factory Warranty)
|
|
No comments:
Post a Comment